Řešení pro:

Jak řídit projektu - naše desatero - část 2.

Druhá část našeho desatera je tu. V minulém článku jsme slíbili více dobrých zpráv. Hned tři dobré zprávy najednou představují naše jarní otevřené kurzy (Pohotová komunikace, Manažerské dovednosti v kostce, Umění rozhodnutí). Další je ta, že naši lektoři pro vás natočili videa ze zajímavých míst, kde představují svoje kurzy. Záznam z hor, pouště a Izraele (video najdete v detailu kurzu). Nastražte uši a užijte si pozdrav z neznáma. Ale teď už se nenechte rušit a přečtěte si druhou pětici užitečných tipů, jak nejlépe řídit projekty.

6. Změna je proces
I sebelepší změna je změna. A změny vytrhávají ze stereotypu, pohodlí a celkově nejsou úplně populární. I když jsou připravené všechny technické záležitosti, zaměstnanci proškolení a motivovaní, je třeba nechat nějaký čas změnu zpracovat. Zejména pokud se nejedná jen o jiné postupy, ale i jiný způsob uvažování (například u přechodu z waterfall na agilní řízení). Můžeme motivovat, vystvětlovat a snažit se nakazit nadšením, ale stejně zázraky na počkání, nemožné do dvou dnů, bez voo-doo panenek prostě nepůjde.

7. Archeologie firmy
Poměrně nepopulární, o to ale více užitečné, je psaní dokumentace, poznámek a zápisů. Zdá se vám, že je všechno jasné? Pro nové členy týmu to tak být nemusí. Zdá se Vám, že dokumentování bere čas? Z krátkodobého pohledu ano, ale až se objeví podobný projekt, budete sami sobě gratulovat, kolik práce s plánováním jste ušetřili. A pokud něco nefungovalo podle plánu, zápisy z porad vám to připomenou. Navíc máte i v průběhu projektu vše černé na bílém, takže snadno předejdete patovým "slovo proti slovu" situacím. Staňte se hrdinou budoucích generací - zapisujte! 

8. Multitasking stříbro, monotasking zlato!

Někteří lidé mají superschopnosti - dokáží zároveň vařit, žehlit, koukat na televizi, u toho dělat s dětmi úkoly. Prostě ovládají multitasking na výbornou. Zatímco často to může být výhra, v práci tomu tak vždycky není. Dělání více činností zároveň funguje na rychlém "přepínání" pozornosti, snadno pak může něco uniknout, nebo po přepnutí nevíme jistě, kde jsme skončili, takže některé činnosti můžeme zbytečně opakovat, jiné omyle vynechat. Pokud je to možné, doporučujeme vyhradit si v průběhu týdne několik hodin pro činnosti, na které se musíte soustředit. V té době nezvedat telefony, nevyřizovat e-maily ani neřešit věci s kolegy. Dosáhnete tak maximálního soustředění a práce bude hotová daleko rychleji.

9. Sdílejte

Základem řízení projektů i celé firmy je dobrá komunikace. Nestíháte termíny? Pokud se to dozvíte za 5 minut dvanáct, těžko zpoždění budete u klienta obhajovat. Ve firmě by měla být nezávisle na formálnosti vztahů otevřená komunikace. Do jisté míry je samozřejmě možné rizika předvídat, ale pokud tým se svým manažerem nekomunikuje, je zaděláno na problém. Buďte otevření, přístupní a přípanou kritiku směřujte konstruktivně, aby se za vámi lidé nebáli s problémy chodit.

10. Chyby, které nejsou chyby

Chybami se člověk učí. To platí i v projektovém řízení. Dokonce je nepsaným pravidlem,že chyby, které se stanou jen jednou (a nejsou úplně hloupé nebo fatální), nejsou vlastně chyby, ale spíš studijní materiál. Nad věcmi je samozřejmě dobré přemýšlet, ale smiřte se s tím, že v některých případech je prostě chyba žádoucí a téměř nevyhnutelná.